Nieuws‎ > ‎Nieuws OC'76‎ > ‎

Spelregels Kwajongen

Geplaatst 30 okt. 2014 01:45 door Wouter Janssen
De spelregels voor Troeven

Kwajongen of Boompje leggen is een eenvoudig spel met grote strategische mogelijkheden dat veel wordt gespeeld in Limburg. 
Je speelt het met 4 spelers en altijd met een maat. Noord en Zuid spelen tegen Oost en West. 

Troeven wordt gespeeld met 32 kaarten: 7, 8, 9, 10, boer, vrouw, heer en aas, waarbij de aas het hoogst is en de 7 het laagst.. 
Alleen de plaatjes leveren punten op: boer = 1, vrouw is 2, heer = 3 en aas = 4 punten. Er zitten dus 40 punten in het spel. 
Iedereen krijgt 8 kaarten (2 x 4). Na het delen van de eerste 4 kaarten moet de speler links naast de deler troef maken. 
De speler die troef heeft gemaakt komt uit.

Je moet altijd kleur bekennen of troef spelen. 
Ondertroeven mag alleen als de eerste kaart van een slag een troef is. 
De speler die de vorige ronde troef heeft gemaakt deelt de volgende ronde.

Als je meer dan 20 (ronde)punten haalt win je de ronde en wordt 1 punt afgetrokken van je speltotaal. 
Als je alle 8 slagen haalt speel je 'kapot'. Dit levert een extra aftrekpunt op voor je speltotaal. 
Als je meer dan 20 (ronde)punten haalt of kapot speelt op de troef van de tegenstanders, krijgen die ook nog eens 1 punt bij hun speltotaal.
Elk team start met 7 punten en de eerste die 0 punten heeft wint het spel. 
In ons geval betalen de verliezers aan de spelers links naast hen 5 ct voor elk punt dat hen resteert.

Bijzondere situaties
Bij de stand 20-20 in een ronde gebeurt er in eerste instantie niets, geen spelpunten erbij of eraf. Tijdens de volgende ronde wordt er gespeeld om 2 spelpunten eraf. Ook wanneer het team wint dat geen troef heeft gemaakt, komt er bij de verliezers geen spelpunt bij. 
Wordt er kapot gespeeld na een ronde die met 20-20 is geeindigd, gaan er 3 spelpunten af. Ook in dat geval komt er bij de verliezers geen punt bij. 
Als 2 maal achtereen een spelronde eindigt in 20-20 wordt de normale situatie hersteld. Er gaan geen punten bij of af en het volgende spelletje gaat dan weer volgens de normale regels.

N.B.:
Als het vorige spel is geëindigd in 20-20 wordt de stand tussen uitroeptekens geplaatst..
Het aantal door een team gewonnen punten in een ronde wordt bij beide spelers van het team in het spelersvakje aangegeven, gevolgd door het aantal gewonnen slagen tussen haakjes.
Als door een van beide teams meer dan 20 punten wordt bereikt tijdens een spelronde, en de tegenstanders hebben minstens 1 slag behaald, dan wordt de ronde als beëindigd beschouwd en wordt gedeeld voor de volgende ronde. Eventueel resterende slagen worden dus niet meer gespeeld.
Spelstrategie

Wanneer een speler veel Azen (en Koningen) heeft, of veel kaarten van dezelfde kleur, is het strategisch voordelig om er voor te zorgen, dat alle 8 de troeven zo snel mogelijk uit het spel gespeeld worden.

Ondertroeven: Als Harten bijvoorbeeld al een keer gespeeld is en Aas en of Koning zitten nog in het spel, kan bij een tweede keer dat Harten gespeeld wordt, bv een hoge troef gespeeld worden. Als de tegenstander niet kan overtroeven kan het zijn dat hij bv Harten Aas of Koning moet leggen. Ondertroeven mag namelijk niet.

Op het moment dat een speler niet kan bekennen, kan hij bijvoorbeeld (als de slag toch al voor zijn team is) besluiten een Aas of Koning van een andere kleur te spelen vanwege de punten die dat oplevert, zeker als dit voldoende is om de ronde te winnen.
Comments